Часто ми знаємо інтимні подробиці життя племені Майя, з ким, де і коли «ЦЕ» робила Нефертіті, десь читали про секс у Середньовіччі, про «пояси вірності» та «правило першої ночі», а от на питання: «Чи є в українському селі секс?» відповідаємо «Еееее, напевно, гггг.. Ну, звідкись же діти брались». На жаль, інформації про статеве життя українців до 20-го століття надзвичайно мало, проте вона є.

Дошлюбний секс

Статевого виховання в сім’ях, звичайно ж, не було — основну частину інформації діти та підлітки черпали з сороміцького фольклору чи розмов із однолітками. Тому багато людей і не здогадувались, як саме і від чого саме можна завагітніти — дитина «бралася» сама.

«А правда, шо батьки про це з дітьми не говорили? — Нє-нє, ніколи. Це вже тепер, бачиш. Колись я вже велика була, я в первий клас ходила, мати моя родила дівчинку, ми прийшли. Шо, Боже мій! На печі: «Ква-ква», — дитя плаче, дитя це. Да! А в нас калина така була — кущ у городі. «Тату, де це те дитя?» — «А це, — каже, — зозуля кує і прикинула вам дитя!» То ми, такі здорові, — брат двадцять шостого, я — двадцять восьмого, то ми біжимо аж перекидаємось по тому городі. «Шоб ти здохла, нашо нам ті діти!?» (сміх) Такі були здорові, такі дурні були! А тепер возьми таке маленьке, ще не балакає добре, а вже знає, де те дитя береться. Да-да. А колись такі дурні були, я не знала». (1)

До подружнього життя молоді люди починали готуватись від 14-16 років. У зимовий час вони знайомились на вечорницях, а в літній — надворі. Але саме на вечорницях створювалась атмосфера для пошуку майбутнього партнера, окрім прядива, ворожіння, пісень і жартів, про які нам відомо детально, була і гра в «притули».

«Це гра така парубоча та дївоча. Він вилазить на неї і стулюють тоді вони животи з животами і дужчеб шо робили та й те друге, бояться слави і бояться, шоб не «пробить», цеб-то, шоб та перегородка (плїва дївственна) не знищена… більш нічого і не роблять, а тїко граються, усе він здержується, шоб не пробить таки, а тїко трошки так собі вмочить у неї і плоть як сходить з його, не впускать у неї…» (2)

«Притула різних сортів є. Одна з боку; отой ноги здави, а то є, шо одну ногу підніме трохи, шоб там якось способніш йому там було трохи. Друга притула є зверху, тіко ноги у купі здавлені. А то є одну ногу його опускає між свої ноги, тож годить йому. А то є обидві ноги пускає у середину, тіко не допускає, щоб він робив діло настоящо, а так тіко на половинку члена або й менче, тіко це сама страшніша…» (3)

Себто, гра у «притули» являла собою статевий акт без повного проникнення — «вмочити кінчик». І все було б добре, якби не те, що дівчина далеко не завжди знала що, де і коли, чим користувались хлопці. Наслідок — позбавлення цноти чи вагітність. Винною, звісно ж, ставала дівчина і під акомпанемент суспільного осуду переходила у статус покритки. Уникнути осуду можна було або заміжжям до моменту, коли про вагітність чи «нечесність» дівчини дізнавались, або за допомогою аборту, але про це поговоримо згодом. (4)

Перша шлюбна ніч

Власне ця «ніч» відбувалась одразу після весілля, коли гості ще продовжують святкувати. Молодим стелили в коморі і запускали їх туди на півгодини. Ні, і тут їх не лишали самими — за дверима юрмилися родичі і ще кому там захотілось, співали сороміцьких пісень і періодично грюкали в двері. Погодьтесь, сценарій успішного статевого акту не найкращий, відповідно і результат зачасту був не той, на який очікували. Тому у всіх був «запасний» план — на допомогу нареченому «зірвати калину» приходив старший дружба чи хтось із кровних родичів. Були випадки, що приходила допомагати пальцями сваха.

Як «молодий здрехвіть, то дружок спользуєця моментом»; 
«коли молодий не зможе молоду, то надається право дружкові» (5)

Після обряду «комори» вивішували скривавлене простирадло, щоби продемонструвати «честь» нареченої. Звісно ж, «нечесні» дівчата намагалися всіляко приховати факт, що вони вже не незаймані. «Нечесну» наречену нікуди не повертали, але осуд супроводжував її постійно.

Секс у шлюбі

Найчастіше інтимні стосунки відбувались не вдома — город, левада, поле, берег річки, тобто в гречку скакали буквально.

«В одной хатє ото сємьї були, ви думаєте, шо так і спали, так жили? Де — хто. В нас розказувала одна там, Маня така, вже баба тоді була (ми хмєль щипали — в нас хмєль у селі був, і радки щипаєм в осень). Вона каже: «В нас було трі нєвєсткі в хатє. От. Як дєті робять? Де хто кого попав: хто корову пошов доїть, хто на трєсках, хто — по дрова ввєчєрі пошов… — так дєті робіли» (6)

Найбільше тематика сексу розкривається через сороміцький фольклор. Описувати далі своїми словами — зайве, замість мене опишуть приклади.

Анальний секс:

«Ой була я на вгороді,
Наїлася маку.
Тепер моя пізда п’яна,
Єбіть мене в сраку».

Оральний секс:

«А в нашої Тетяни
Повна пизда сметани!
А хто хоче спробувати!
Треба перше полизати!»

І пози для сексу:

«Навприсядки, навлежачки
Заробила сережечки».

«Ой там, за байраком,
Череда пасеться
Їбе мужик бабу раком,
Аж пизда трясеться».

«Михелю, Михелю!
А я тобі вихилю
Заднюю й переднюю,
Боковую й середнюю».

Отож, чи був секс в українському селі? Звісно, був і, судячи з усього, був різноманітним. Чи був секс до шлюбу? Був. То чи були наші пращури такими цнотливими і чемними, як ми собі науявляли? Мабуть, що ні.

Cписок літератури:

(1) Дошлюбне спілкування української молоді // Народна культура українців: життєвий цикл людини : історико-етнологічне дослідження у 5 т. / [наук. ред. М. Гримич] – К. : Дуліби, 2010. – Т. 2: Молодь. Молодість. Молодіжна субкультура. – 2010. – С. 40–55.

(2) Мр. Грушевський. Дитина у звичаях і віруваннях українського народу. Матеріали з полудневої Київщини. Обробив З. Кузеля // Матеріяли до українсько-руської етнольогії. – Т. VIII. – 1906. – С. 97.

(3) Дошлюбне спілкування української молоді // Народна культура українців: життєвий цикл людини : історико-етнологічне дослідження у 5 т. / [наук. ред. М. Гримич] – К. : Дуліби, 2010. – Т. 2: Молодь. Молодість. Молодіжна субкультура. – 2010. – С. 40–55.

(4) Дошлюбне спілкування української молоді // Народна культура українців: життєвий цикл людини : історико-етнологічне дослідження у 5 т. / [наук. ред. М. Гримич] – К. : Дуліби, 2010. – Т. 2: Молодь. Молодість. Молодіжна субкультура. – 2010. – С. 40–55.

(5)  І. Ігнатенко. Секс та розмови про нього в українському селі ХІХ — початку ХХ століття// Гендер в Деталях – 2018

(6) І. Ігнатенко. Секс та розмови про нього в українському селі ХІХ — початку ХХ століття// Гендер в Деталях – 2018